Körfez Hayat Buluyor
Körfez Hayat Buluyor
İzmir Körfezi'nin mevcut su kalitesinin korunması, iyileştirilmesi ve gerek karasal gerekse sucul ekosistemin sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyıla yüzülebilir körfez hedefine adım adım “İzmir Büyük Körfez Projesi” ile yaklaşılıyor.
Dere Ağızları Ve Karasallaşan Alanlardaki Tarama Çalışmaları
İzmir Körfezi'ne dereler tarafından taşınan malzeme belli aralıklarla, körfezin kuzey aksındaki dere ağızları ise denizden taramayla; su sirkülasyonunu engelleyen Ragıp Paşa Dalyanı dip kalıntılarının alınması için de DLH ile işbirliği protokol doğrultusunda 2010 yılı Nisan ayında başlayan tarama çalışmaları 2014 Mart ayında tamamlandı ve ilk başlayan tarama çalışmalarından bugüne Bostanlı Deresi, Mavişehir ve Ragıp Paşa Dalyanı'ndan yaklaşık 1 milyon 243 bin 600 m3 malzeme temizlendi.
İzsu Genel Müdürlüğü bünyesinde hizmet vermeye 2012 yılında başlayan Meltem İzmir tarama gemisi, İmbat İzmir römorkörü ve bir botun yanı sıra tarama ve izleme çalışmalarına lojistik ve mekanik destek amaçlı Poyraz İzmir adlı iş gemisi de filoya 2014'te katıldı. Tarama ve deneme testlerini tamamlayarak 2012 yılı Ekim ayı itibaren hizmet veren Meltem İzmir ve İmbat İzmir römorkörü; Ragıp Paşa Dalyanı'ndaki çalışmalarda faaliyetin sonlandırıldığı tarihe kadar DLH gemilerine toplam 57 bin 400 m3'lük malzeme temizleyerek destek verdi.
İzmir Körfezi'nde bütünsel bir geri dönüşüm yaratabilmek için, İzmir Kuş Cenneti sahasında yer alan, İzmir Körfezi'nin balıklandıran, kuşların beslenme ve üreme alanı olarak da önemli bir doğal miras kabul edilen Homa Dalyanı zorlu deniz şartları ve meteorolojik etkenler nedeniyle giderek doğal vasfını kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştı. Homa Dalyanı'nın rehabilitasyonu için Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi ile imzalanan protokol doğrultusunda 2014 yılı Temmuz ayında karada ve denizde başlayan tarama çalışmaları, 2016 yılı Haziran ayı itibariyle tamamlanmıştır.
İdaremiz bünyesindeki Meltem İzmir tarama gemisi, İmbat İzmir römorkörü ve Poyraz İzmir iş teknesinin yanı sıra; yüzergezer (amfibik) kepçe ve diğer iş makinelerimizin de desteğiyle yürütülen çalışmalarda, projenin tamamlandığı tarihe kadar toplam 209.024,5 m3 tarama işlemi gerçekleştirilmiştir.
Tamamlanan bu proje ile 1250 m kuzey kanalı açılmasının yanı sıra, 2820 m dalyan duvarı güçlendirmesi yapılarak dalyan eski haline kavuşturulmuştur. Bununla birlikte, balıkların dalyana giriş-çıkış yapabilecekleri toplam 1330 m kuzuluk açılmış; ayrıca dalyan içinde zaman içinde yok olan adacıklar taranan malzeme ile yeniden oluşturulmuş, toplam 10.000 m2 büyüklüğünde kuşların üreyebileceği adacıklar yaratılmış ve böylece hem kuşlar hem de su canlıları için Homa Dalyanı doğal ortamına kavuşturulmuştur.
Öte yandan, İdaremiz tarafından İzmir Körfezi’nin kuzey aksındaki dere ağızlarında yapılan derinleştirme çalışmalarının ardından, 2016 yılında güney aksından iç körfeze boşalan ve körfezi besleyen en önemli dereler olan Meles, Arap ve Manda derelerinin mansaplandığı alanlarda, derelerden kaynaklı teresubatın alınması suretiyle dere ağızlarının denizden tarama yapılarak temizlenmesi ve derelerin hidrolik akışlarının rahatlatılarak olası sel, taşkın, vb. afet risklerinin önlenmesi amacıyla dip tarama ve derinleştirme çalışmalarına başlanmıştır.

Derelerin körfez ağzında derinleştirme yapmak üzere hazırlanan ve 2016 yılı eylül ayında başlayan 2017 yılı ocak ayında biten “Meles Dere Ağzı Dip Tarama Projesi” kapsamında, 29.585 m3‘ü 2017 yılında olmak üzere toplam 265.000 m3 tarama gerçekleştirilmiş, çıkarılan tarama malzemesi Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’nün 04.03.2016 tarih ve E-201684 sayılı “ÇED Gerekli Değildir” kararı ile Hekim Adası açıklarındaki izinli bölgeye aktarımı yapılmıştır.

2011 yılından bu yana Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü ile yürütülen matematiksel modelleme çalışmaları doğrultusunda İzmir Körfezi’nin akıntı modelini doğrulamak ve sürekli çevrimiçi ölçümlerle yenileyebilmek amacıyla İdaremiz tarafından Karaburun, Foça, Pasaport, Güzelbahçe ve Bostanlı İskele’de Meteo-Oşinografik Gözlem İstasyonları kurulmuş ve veri alınmasına başlanmıştır. Alınan gerçek zamanlı veriler, eş zamanlı olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü tarafından matematiksel modele işlenmektedir.
İzmir Körfezi su kalitesindeki değişimleri yakından takip etmek ve dereler yoluyla körfeze boşalan suyun yarattığı fiziksel, kimyasal ve biyolojik değişimleri izlemek üzere körfezde belirlenen 16 farklı noktadan periyodik olarak aylık numune alınarak İdaremize bağlı Laboratuvar Şube Müdürlüğü'nün Türkiye Akreditasyon Kurumu'ndan (TÜRKAK) akreditasyon belgeli laboratuvarlarında analizleri yapılıyor.

İzmir Körfezi ve Limanı Rehabilitasyon Projesi Çalışmaları
İzmir Körfezi'nin ekolojik ve ekonomik değerini arttırmak, bütünleşik bir planlama ve yönetim sürecini olanaklı kılmak üzere TCDD Genel Müdürlüğü ile İdaremiz arasında “İzmir Körfezi Tarama İşlerinde İşbirliği Yapılmasına İlişkin Protokol” 08.08.2011 tarihinde imzalanmıştır. Bu prtokol ile TCDD tarafından körfezin güney aksında açılacak Navigasyon Kanalı, İdaremiz tarafından kuzey aksında açılacak Sirkülasyon Kanalı'nın tarama işlerine ilişkin ÇED raporlarının hazırlatılarak gerekli izinlerin TCDD tarafından alınması amaçlanmıştır.

İdaremiz ile TCDD Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen İzmir Körfezi ve Limanı Rehabilitasyon Projesi kapsamında; TCDD Genel Müdürlüğü tarafından körfezin güney aksı boyunca açılacak Navigasyon Kanalı ile körfeze temiz su girişinin artacağı, İdaremiz tarafından kuzey aksında açılacak Sirkülasyon Kanalı sayesinde de ekolojik açıdan daha hassas olan kuzey kıyıları ile Gediz Deltası Sulak alanı boyunca körfeze giren temiz su miktarının ve dolaşımının hızlanarak su kalitesinin ve ekolojik çeşitliliğin önemli ölçüde artacağı ortaya konulmuştur.


Özel ÇED formatı alınarak sondaj çalışmaları, zemin etüdleri, sediman analizleri, jeolojik-jeoteknik araştırmaların yanı sıra; batimetri ve deniz sismiği, Rüzgar ve dalga iklimi, dalga transformasyonu, tarama malzemesinin miktarının belirlenmesi çalışmaları ile tarama malzemesinin geri kazanım yöntemlerinin incelenmesi sonucunda yüklenici tarafından hazırlanan ÇED Raporu 15.04.2013 tarihinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ÇED İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü'ne sunulmuş olup; proje için gerekli izin ve onayların tamamlanmasıyla 21.09.2016 tarihinde “ÇED Olumlu Kararı” alınmıştır.
İzmir Körfezi ve Limanı Rehabilitasyon projesine ait ÇED kapsamında, sirkülasyon kanalı tarama projeleri, doğal yaşam adalarının projelendirilmesi, tarama malzemelerinin adalara ve geri kazanım alanına aktarımı projelerinin hazırlanması ile ilgili Danışmanlık İhalesi yapılmış, 24.09.2018 tarihinde sözleşmesi imzalanan “İzmir Büyük Körfez Projesi Kapsamında Tarama İşleri Ve Doğal Yaşam Adası İle İlgili Projelerin Hazırlanması Danışmanlık Hizmeti Alımı” işinin 18.10.2018 tarihinde yer teslimi yapılmıştır. İşin süresi bir yıl olup çalışmalar devam etmektedir.

İzmir Körfezi'nin mevcut su kalitesinin korunması, iyileştirilmesi ve gerek karasal gerekse sucul ekosistemin sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyıla yüzülebilir körfez hedefine adım adım “İzmir Büyük Körfez Projesi” ile yaklaşılıyor.
Dere Ağızları Ve Karasallaşan Alanlardaki Tarama Çalışmaları
İzmir Körfezi'ne dereler tarafından taşınan malzeme belli aralıklarla, körfezin kuzey aksındaki dere ağızları ise denizden taramayla; su sirkülasyonunu engelleyen Ragıp Paşa Dalyanı dip kalıntılarının alınması için de DLH ile işbirliği protokol doğrultusunda 2010 yılı Nisan ayında başlayan tarama çalışmaları 2014 Mart ayında tamamlandı ve ilk başlayan tarama çalışmalarından bugüne Bostanlı Deresi, Mavişehir ve Ragıp Paşa Dalyanı'ndan yaklaşık 1 milyon 243 bin 600 m3 malzeme temizlendi.
İzsu Genel Müdürlüğü bünyesinde hizmet vermeye 2012 yılında başlayan Meltem İzmir tarama gemisi, İmbat İzmir römorkörü ve bir botun yanı sıra tarama ve izleme çalışmalarına lojistik ve mekanik destek amaçlı Poyraz İzmir adlı iş gemisi de filoya 2014'te katıldı. Tarama ve deneme testlerini tamamlayarak 2012 yılı Ekim ayı itibaren hizmet veren Meltem İzmir ve İmbat İzmir römorkörü; Ragıp Paşa Dalyanı'ndaki çalışmalarda faaliyetin sonlandırıldığı tarihe kadar DLH gemilerine toplam 57 bin 400 m3'lük malzeme temizleyerek destek verdi.
İzmir Körfezi'nde bütünsel bir geri dönüşüm yaratabilmek için, İzmir Kuş Cenneti sahasında yer alan, İzmir Körfezi'nin balıklandıran, kuşların beslenme ve üreme alanı olarak da önemli bir doğal miras kabul edilen Homa Dalyanı zorlu deniz şartları ve meteorolojik etkenler nedeniyle giderek doğal vasfını kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştı. Homa Dalyanı'nın rehabilitasyonu için Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi ile imzalanan protokol doğrultusunda 2014 yılı Temmuz ayında karada ve denizde başlayan tarama çalışmaları, 2016 yılı Haziran ayı itibariyle tamamlanmıştır.
İdaremiz bünyesindeki Meltem İzmir tarama gemisi, İmbat İzmir römorkörü ve Poyraz İzmir iş teknesinin yanı sıra; yüzergezer (amfibik) kepçe ve diğer iş makinelerimizin de desteğiyle yürütülen çalışmalarda, projenin tamamlandığı tarihe kadar toplam 209.024,5 m3 tarama işlemi gerçekleştirilmiştir.
Tamamlanan bu proje ile 1250 m kuzey kanalı açılmasının yanı sıra, 2820 m dalyan duvarı güçlendirmesi yapılarak dalyan eski haline kavuşturulmuştur. Bununla birlikte, balıkların dalyana giriş-çıkış yapabilecekleri toplam 1330 m kuzuluk açılmış; ayrıca dalyan içinde zaman içinde yok olan adacıklar taranan malzeme ile yeniden oluşturulmuş, toplam 10.000 m2 büyüklüğünde kuşların üreyebileceği adacıklar yaratılmış ve böylece hem kuşlar hem de su canlıları için Homa Dalyanı doğal ortamına kavuşturulmuştur.
Öte yandan, İdaremiz tarafından İzmir Körfezi’nin kuzey aksındaki dere ağızlarında yapılan derinleştirme çalışmalarının ardından, 2016 yılında güney aksından iç körfeze boşalan ve körfezi besleyen en önemli dereler olan Meles, Arap ve Manda derelerinin mansaplandığı alanlarda, derelerden kaynaklı teresubatın alınması suretiyle dere ağızlarının denizden tarama yapılarak temizlenmesi ve derelerin hidrolik akışlarının rahatlatılarak olası sel, taşkın, vb. afet risklerinin önlenmesi amacıyla dip tarama ve derinleştirme çalışmalarına başlanmıştır.

Derelerin körfez ağzında derinleştirme yapmak üzere hazırlanan ve 2016 yılı eylül ayında başlayan 2017 yılı ocak ayında biten “Meles Dere Ağzı Dip Tarama Projesi” kapsamında, 29.585 m3‘ü 2017 yılında olmak üzere toplam 265.000 m3 tarama gerçekleştirilmiş, çıkarılan tarama malzemesi Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’nün 04.03.2016 tarih ve E-201684 sayılı “ÇED Gerekli Değildir” kararı ile Hekim Adası açıklarındaki izinli bölgeye aktarımı yapılmıştır.
2011 yılından bu yana Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü ile yürütülen matematiksel modelleme çalışmaları doğrultusunda İzmir Körfezi’nin akıntı modelini doğrulamak ve sürekli çevrimiçi ölçümlerle yenileyebilmek amacıyla İdaremiz tarafından Karaburun, Foça, Pasaport, Güzelbahçe ve Bostanlı İskele’de Meteo-Oşinografik Gözlem İstasyonları kurulmuş ve veri alınmasına başlanmıştır. Alınan gerçek zamanlı veriler, eş zamanlı olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü tarafından matematiksel modele işlenmektedir.
İzmir Körfezi su kalitesindeki değişimleri yakından takip etmek ve dereler yoluyla körfeze boşalan suyun yarattığı fiziksel, kimyasal ve biyolojik değişimleri izlemek üzere körfezde belirlenen 16 farklı noktadan periyodik olarak aylık numune alınarak İdaremize bağlı Laboratuvar Şube Müdürlüğü'nün Türkiye Akreditasyon Kurumu'ndan (TÜRKAK) akreditasyon belgeli laboratuvarlarında analizleri yapılıyor.
İzmir Körfezi ve Limanı Rehabilitasyon Projesi Çalışmaları
İzmir Körfezi'nin ekolojik ve ekonomik değerini arttırmak, bütünleşik bir planlama ve yönetim sürecini olanaklı kılmak üzere TCDD Genel Müdürlüğü ile İdaremiz arasında “İzmir Körfezi Tarama İşlerinde İşbirliği Yapılmasına İlişkin Protokol” 08.08.2011 tarihinde imzalanmıştır. Bu prtokol ile TCDD tarafından körfezin güney aksında açılacak Navigasyon Kanalı, İdaremiz tarafından kuzey aksında açılacak Sirkülasyon Kanalı'nın tarama işlerine ilişkin ÇED raporlarının hazırlatılarak gerekli izinlerin TCDD tarafından alınması amaçlanmıştır.
İdaremiz ile TCDD Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen İzmir Körfezi ve Limanı Rehabilitasyon Projesi kapsamında; TCDD Genel Müdürlüğü tarafından körfezin güney aksı boyunca açılacak Navigasyon Kanalı ile körfeze temiz su girişinin artacağı, İdaremiz tarafından kuzey aksında açılacak Sirkülasyon Kanalı sayesinde de ekolojik açıdan daha hassas olan kuzey kıyıları ile Gediz Deltası Sulak alanı boyunca körfeze giren temiz su miktarının ve dolaşımının hızlanarak su kalitesinin ve ekolojik çeşitliliğin önemli ölçüde artacağı ortaya konulmuştur.


Özel ÇED formatı alınarak sondaj çalışmaları, zemin etüdleri, sediman analizleri, jeolojik-jeoteknik araştırmaların yanı sıra; batimetri ve deniz sismiği, Rüzgar ve dalga iklimi, dalga transformasyonu, tarama malzemesinin miktarının belirlenmesi çalışmaları ile tarama malzemesinin geri kazanım yöntemlerinin incelenmesi sonucunda yüklenici tarafından hazırlanan ÇED Raporu 15.04.2013 tarihinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ÇED İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü'ne sunulmuş olup; proje için gerekli izin ve onayların tamamlanmasıyla 21.09.2016 tarihinde “ÇED Olumlu Kararı” alınmıştır.
İzmir Körfezi ve Limanı Rehabilitasyon projesine ait ÇED kapsamında, sirkülasyon kanalı tarama projeleri, doğal yaşam adalarının projelendirilmesi, tarama malzemelerinin adalara ve geri kazanım alanına aktarımı projelerinin hazırlanması ile ilgili Danışmanlık İhalesi yapılmış, 24.09.2018 tarihinde sözleşmesi imzalanan “İzmir Büyük Körfez Projesi Kapsamında Tarama İşleri Ve Doğal Yaşam Adası İle İlgili Projelerin Hazırlanması Danışmanlık Hizmeti Alımı” işinin 18.10.2018 tarihinde yer teslimi yapılmıştır. İşin süresi bir yıl olup çalışmalar devam etmektedir.
